Robbans Tjeckienresa tvåtusentio


Visa större karta

I år fick jag åka själv så turen gick till Phoenixrally. Anlände till träffen i kraftigt regn och blev inkvarterad i en av Campingens två trätält.


Pga allt regnande hamnade en Andfamilj i nöd vid intagsgallret till det minikraftverk som finns alldeles vid Campingen. En räddningsexpedition skickades iväg och utgången blev lycklig.



Dag 2 var slappardag med lekar och uppvisning med riddare och eldsprutare på kvällen.



Nästa dag var det dags för utflykten som i år gick till Helfstyn Rad, en Borg från 1400 talet



På kvällen var det dax för den sedvanliga festen med mat, uppvisning, musik och strip



Nästa dag var åter en slappardag och sen fortsatte färden mot Slovakien. Åkte en sanslöst krokig väg mellan Hrinova och Roznava där jag hamnade mitt i ett Rally.
I Roznzva tog jag in på Hotell Kras för 37€, 360 SEK.





Nästa dag fortsatte färden mot Tatrabergen och Zakopane.
Högsta toppen på Bilden (den i molnen) heter Lumnicky Stit och är 2633m och dit går det en linbana som vi åkte 00



Hittatde åter igen ett fräscht Hotell för 350 SEK/ natt




Zakopane är en fin stad med många fina gamla trähus, men åxå en turistfälla.



Tog även en tur med Bergbana upp på Gubalovka



Även här uppe fanns det många fina hus



Färden gick nu vidare mot Gierlotz och Varglyan. Det blev en övernattning på vägen och denna gång stannade jag vid en Camping i Brock väster om Warsawa och tog ett rum för 130 SEK utan frukost.



Varglyan är numera ett område med söndersprängda bunkrar, Tyskarna gjorde ett ordentligt jobb både när dom byggde och när dom förstörde.



I Ketrzyn hittade jag Hotell Koch där jag fick ett rum för 400 SEK med hojen i Garage



Resan börjar närma sig sitt slut, Tog kustvägen mot Gdansk och fick åka med denna linfärja som fick knuffhjälp.



Att hitta hotellrum mitt under säsong i Trestadsområdet, Polens riviera, var inte lätt. Det fick bli Orbis i Gdynia för 700 SEK natten utan frukost.



Med tanke på att Hotellet ligger alldeles vid stranden och lika nära centrum så var priset ganska bra



Det ligger en Jagare från 2.dra världskriget här som jag passade på att besiktiga



Så här långt så har temperaturen bara stigit, På väg till färjan hem nåddes kulmen, 37,5°C. Sen när färjan lagt ut kom urladdnigen, ett våldsammt åskväder. Men nu var semestern slut och endast hemresan återstod.

Made with Bluefish HTML editor.